Nøgletal, kvalitetssikring og evaluering
På Gladsaxe gymnasium udvikler og sikrer vi kontinuerligt kvaliteten af vores forskellige aktiviteter. Evalueringsplanen beskriver vores kvalitetssystem i henhold til Gymnasielovens §71 og Bekendtgørelse nr. 497 af 18. maj 2017 §19 samt §59-63. Kvalitetssystemet består dels af undervisningsevalueringer, selvevalueringer og opfølgningsplaner, dels af målinger af elevernes og medarbejdernes trivsel.
Nøgletal og kvalitetssikring
Gladsaxe gymnasiums resultater vedr. karakterer, fuldførelsestid, fuldførelsesfrekvens, frafald samt overgangsfrekvens til anden uddannelse og beskæftigelse er lettilgængelig og altid opdateret på Undervisningsministeriets hjemmeside om uddannelsesstatistik.
Elevtrivselsundersøgelse (ETU) og Undervisningsmiljøundersøgelse (UMV)
I samarbejde med Aspekt R&D foretager vi årligt trivselsundersøgelser blandt gymnasiets elever og en undervisningsmiljøvurdering.
Her kan du se elevtrivselsundersøgelsen og her undervisningsmiljøvurderingen, begge fra skoleåret 2023/24.
Overordnet set ligger Gladsaxe gymnasium på niveau med landsgennemsnittet for almene gymnasier.
Medarbejdertrivselsundersøgelse (MTU) og Arbejdspladsvurdering (APV)
Fire gange årligt afholdes opgavesamtaler (OS) med de pædagogiske medarbejdere, hvor ledelsen er i dialog med den enkelte om undervisningen og aktiviteter relateret til de pædagogiske udviklingsområder.
Medarbejderne gennemfører mindst hvert 3. år en medarbejdertrivselsundersøgelse (MTU) og en arbejdspladsvurdering (APV). Ledelsen udarbejder i samarbejde med medarbejderne en handleplan for det videre arbejde med APV’en og MTU’en.
En gang om året afholdes der medarbejderudviklingssamtaler (MUS) med alle medarbejdere.
En gang om året gennemføres gruppeudviklingssamtaler (GRUS), hvor der sættes fokus på fælles udviklingsområder i de enkelte fag.
På baggrund af OS, MUS og GRUS iværksættes aktiviteter, der kan være med til at udvikle lærernes og faggruppers kompetencer.
Der afholdes hvert år pædagogiske dage, ligesom der i grupper løbende arbejdes med intern kompetenceudvikling relateret til skolens pædagogiske udviklingsområder.
Ledelsesberetning
Gladsaxe gymnasium opgør hvert år sine resultater i en årsrapport til Undervisningsministeriet. Rapporten indeholder økonomiske nøgletal og gør status på årets faglige resultater.
I dette uddrag af ledelsesberetningen beskriver rektor Eva K. Steensen årets faglige resultater.
Her kan du læse om Gladsaxe gymnasiums vision og værdier, strategi for 2020 – 2024 og om årets resultater bl.a. i forbindelse med pædagogiske projekter, teknologiforståelse og digital dannelse samt trivsel.
Evaluering
Vi vil levere den bedste undervisning og give eleverne de bedste læringsbetingelser. Vi arbejder derfor løbende med at evaluere og forbedre aktiviteterne på Gladsaxe gymnasium.
Vi lægger vægt på, at den enkelte elev løbende er orienteret om sit faglige standpunkt, og der afholdes derfor flere gange årligt elevevalueringssamtaler og enkeltfaglige evalueringer.
Målet er, at eleven bliver bevidst om egne styrker og svagheder og får de nødvendige redskaber til at udvikle sig og gøre fremskridt i de enkelte fag.
Undervisningen evalueres mindst to gange årligt, hvilket har til formål at give lærerne feedback på, hvordan undervisningen fungerer i forhold til den enkelte elevs læringsmål.
Evalueringsstrategi 2023-24 – vedtaget i bestyrelsen 13/12-2023