Progressionsplaner for tværgående kompetenceområder
Ifølge Bekendtgørelsen af lov om de gymnasiale uddannelser (LBK nr 41 af 12/01/2024) Kapitel 1, skal eleverne i løbet af deres gymnasiale ungdomsuddannelse tilegne sig en række tværgående kompetencer. Det drejer sig om følgende seks kompetenceområder:
- Skriftlighed og almene studiekompetencer
- Karrierelæring
- Innovation
- Global forståelse
- Digital dannelse og
- Seksuel dannelse (nyt siden skoleåret 2023/24)
På GG har vi udarbejdet progressionsplaner for områderne, som kan tilgås nedenfor.
Skriftlighed og almene studiekompetencer
Progressionsplan for Fagligt Samspil (FS), Videnskabsteori (VT) og skriftlighed
Du skal i løbet af de tre gymnasieår lære at udarbejde en flerfaglig opgave (den hedder SRP = Studieretningsprojekt og skrives i 3.g) på et højt niveau som forberedelse til din videre uddannelse efter gymnasiet. Du skal træne din evne til skriftlig fremstilling, og du skal lære at formulere komplekse problemstillinger og løse dem med viden og metoder fra flere fag. Du skal reflektere over dine valg af materiale og metoder og inddrage videnskabsteoretiske overvejelser i begrundelsen af dine valg. Endvidere skal du træne mundtlig fremlæggelse af dine resultater.
- at bruge den videnskabelige basismodel og videnskabsteoretiske begreber
- at søge og skaffe relevant information og materiale i en systematisk proces
- at udarbejde og besvare enkeltfaglige, flerfaglige og innovative problemstillinger og problemformuleringer
- at udvælge, anvende og reflektere over relevante faglige metoder
- at skrive Dansk-Historieopgave i 1g (DHO), studieretningsopgave i 2g (SRO) og studieretningsprojekt i 3g (SRP)
- at lave mundtlige fremlæggelser og forsvar af dine opgaver
Du kan få det fulde overblik over hele progressionsplanen og alle aktiviteter i 1.g, 2.g og 3. ifm. fagligt samspil, videnskabsteori og skriftlighed på denne oversigtsside. Her kan du desuden finde studieplaner for hver årgang. Studieplanerne giver overblik over de emner, der er arbejdet med i de forskellige forløb med fagligt samspil (FS). Studieplanerne udfyldes efterhånden som FS-forløbene afvikles.
Karrierelæring
Du skal kunne tage en velovervejet beslutning efter gymnasiet for at være ansvarlig og selvstændig. Du vil derfor opleve forskellige aktiviteter der støtter dig i, hvad det vil sige, at træffe et valg. Du skal blive klogere på dine kompetencer samt dine personlige og faglige interesser. Så karrierelæring handler om, at du går på opdagelse og får indsigt i dine valgmuligheder.
Du vil derfor lære om og reflektere over:
- din viden om dig selv
- dine forskellige uddannelsesmuligheder
- dine faglige kompetencer
- din fremtidige livsform, job og karriere
- dine handlinger og beslutninger
Få det fulde overblik over aktiviteter, som udvikler dine evner til at reflektere og træffe valg gennem gymnasietiden her i denne progressionsplan.
Innovation
Du skal lære at se eksisterende problemstillinger fra nye vinkler og hermed bruge viden og evner fra forskellige faglige områder til at løse problemer. Du skal kunne se, hvordan din løsning kan være værdiskabende for den enkelte og for samfundet. Du vil lære at formidle de løsninger, du har fundet frem til – i forhold til modtagere og målgruppe.
Derfor vil du lære:
- at reflektere over dine egne resultater
- at ændre dit projekt undervejs for at opnå det bedste resultat
- at formidle dine resultater ift. din målgruppe
- at være kreativ og værdiskabende
- at få udsyn og indsigt i andre menneskers verden
Få det fulde overblik over aktiviteter, som udvikler dine innovative evner gennem gymnasietiden her i denne progressionsplan.
Global forståelse
Du skal have mere end bare viden om globale forhold, for at kunne handle i en globaliseret verden. Du skal kunne handle og agere, du skal have empati og du skal have evnen til at samarbejde med nogen med en anden baggrund. Så for at have global forståelse skal du handle selvstændigt og velovervejet i uvante situationer
Derfor vil du lære:
- om FN’s verdensmål og din rolle som verdensborger
- om globale forhold og andre internationale aspekter
- at kunne anvende den viden til handling
- at være åben over for andre kulturer og nye perspektiver
- at kommunikere hensigtsmæssigt ift. målgrupper
- at have viljen til at blive udfordret og udfordre andre
Få det fulde overblik over aktiviteter, som udvikler din globale forståelse gennem gymnasietiden her i denne progressionsplan.
Digital dannelse
Du skal have kontrol over dit digitale liv. Du vil blive udfordret og undervist i det digitale univers. Du vil lære at være kreativ med digitale redskaber. Du vil blive udfordret af dine lærere til at tænke over, hvordan du påvirker og bliver påvirket af sociale medier. Du skal desuden overveje etiske problemstillinger ifm. din egen brug af digitale medier – både som individ og som samfundsborger.
Derfor vil du lære:
- at bruge relevante digitale redskaber
- at forstå det digitaliserede samfund
- at være kritisk over for digital information
- at tænke over, hvordan du færdes digitalt
- at indgå ansvarligt i digitale fællesskaber
- at benytte digitale redskaber til at skabe viden
Få det fulde overblik over aktiviteter, som udvikler din digitale dannelse og teknologiforståelse her i denne progressionsplan.
Seksuel dannelse
Fra skoleåret 2023/24 er det blevet obligatorisk, at alle elever på gymnasiale uddannelser skal modtage seksualundervisning. Baggrunden for aftalen er blandt andet stor efterspørgsel fra eleverne. Den obligatoriske seksualundervisning skal sikre, at eleverne stifter bekendtskab med emner som samtykke, køn, krop, grænser, prævention og sexsygdomme.
Et samfundsfokus på MeToo, samtykkelov, magtmisbrug, sexisme, feminisme og LGBT+ rettigheder fordrer en betoning af myndighed og ansvar sammen med friheden til at være sig selv. Eleverne har brug for hjælp til at blive rodfæstet i det forpligtende, fælles samfundsliv – også på området for køn, krop og seksualitet.
Siden skoleåret 2023/24 har der været følgende insatser og forløb ifm. seksualundervisning:
- Hele lærerkollegiet har fået et oplæg af højskolelærer Mette Øyås Madsen, som har skrevet bogen “Seksuel dannelse”. Her er lærerne blevet oplyst om, hvad der fylder hos de unge ift. seksualitet. Faggrupperne har herefter udviklet forslag til, hvordan man kan inddrage relevante temaer i den daglige undervisning.
- I 1.g får eleverne undervisning i grænser og køn i samfundsfag, og undervisning i kroppens funktioner og reproduktion i biologi. I uge 6 har alle 1.g’erne besøg af elever fra 3g biologi A, som underviser klasserne i sex, krop, sexsygdomme og prævention.
- I dansk arbejder eleverne med den gode afvisning i forhold til samtaleteori og facework.
- I 2.g har eleverne ½ dag med Sexekspressen, som underviser i bl.a. køn, sex og grænser. Undervisningen er særligt tilrettelagt for deres målgruppe og varetages af unge undervisere.
Derudover arbejder udvalget for sex, køn og grænser (SKG-udvalget) for at fremme en kultur med inkluderende og respektfuld adfærd, hvor der ikke forskelbehandles på baggrund af køn eller seksuel orientering.
Udvalget laver hvert år i uge 6 en række aktiviteter med fokus på emner om sex, køn og grænser.