Internationale projekter
Vi er fra skoleåret 2021/2022 blevet en akkrediteret Erasmus+ skole, hvilket betyder, at vi hvert skoleår kommer til at starte nye projekter.
Udover årligt at deltage i Erasmus+ projekter har vi også Nordplus-projekter, og vi er ofte med i andre mindre projekter, hvor elever kommunikerer og mødes med andre elever i Europa.
Vi har samarbejdspartnere i Norden og det meste af Europa.
Der er både projekter med fokus på de naturvidenskabelige fag, de samfundsvidenskabelige fag, de kreative fag og naturligvis sprogfagene.
Projekterne og partnerne skifter fra år til år, alt efter hvilke aftaler vi får i hus, og hvilke tilbud vi ønsker at give de forskellige klasser og elever. Men fælles for dem alle er arbejdet med at styrke vores elevers interkulturelle kompetencer og faglighed i mødet med jævnaldrende fra andre lande.
Vi har for tiden følgende projekter kørende:
Erasmus+ wE/U are the Voice 2024-2026
Samarbejde mellem Gladsaxe Gymnasium og partnerskoler i Finland, Slovakiet og Italien. Projektet har fokus på kulturmødet, digitalisering og at gøre sin stemme gældende.
Mobiliteter:
- Bratislava, Slovakiet: 3.-8. november 2024
- Gladsaxe, Danmark: 6.-11. april 2025
- Valdobbiadene, Italien: Efterår 2025
- Lovisa, Finland: Forår 2026
Erasmus+ YoMiJoDi – Young Minds Joined in Diversity 2024-2025
YoMiJoDi er et samarbejde mellem partnerskoler i Tyskland, Slovakiet og Sverige. Projektet har fokus på kulturmødet, verdensmål og digitalisering.
Mobiliteter:
- Wolfsburg, Tyskland: d. 4. -10. februar 2024. Inklusion og ulighed.
- Poprad, Slovakiet: d. 14. – 20. april 2024. Kulturarv og digitalisering.
- Gladsaxe, Danmark: d. 23. – 27. september 2024.
- Solna, Sverige: d. 5. – 9. maj 2025.
YoMiJoDi – Young minds joined in diversity i Wolfsburg
Wolfsburg er byen, hvor 62000 mennesker arbejder på den gigantiske VW-folkevognsfabrik. Som et led i ugens program var vi således på rundvisning på fabrikken. Der deltog foruden den tyske klasse og os elever fra Slovakiet og Sverige, og projektet havde sin base på Theodor Heuss Gymnasiet. Det tilrettelagte forløb var om ’disabilities’. Da vi var på besøg på Wolfsburg fodboldstadion, mødte vi Phil Grolla, der var hurtigløber og manglede halvdelen af venstre arm. Han var ekstremt imødekommende og charmerende, og eleverne havde virkelig mange og gode – og også nærgående – spørgsmål til ham. Vi fik desuden rundvisning på Wolfsburg fodboldstadion, og det var rigtig godt at se, hvor meget de havde gjort for at inkludere besøgende med handicap. Et andet møde med ’disabilities’ var i gymnastiksalen, hvor eleverne skulle spille forskellige spil, nogle uden at kunne se, andre uden at kunne høre.
/Lise-Lotte, rejselærer
YoMiJoDi – Young minds joined in diversity i Poprad
Kulturarv og digitalisering var emnet for Erasmus+mobiliteten i Poprad, Slovakiet, der foregik i april. Eleverne fra hvert af de fire lande i projektet, Danmark, Sverige, Slovakiet og Tyskland havde til den første dag forberedt et oplæg og en Kahoot om deres egne kulturelle skikke og steder, der er optaget på UNESCOs verdensarvsliste. De følgende dage var der planlagt ture til kulturelle sites i Poprad og de omkringliggende bjerge. På programmet var også gruppearbejde, sociale aktiviteter, dans, idræt, en tur i Aqualand og til slut en festaften på værtsgymnasiet, hvor forældrene havde medbragt slovakiske specialiteter til en fælles buffet. Det var en sjov og lærerig uge, og vi har haft det så hyggeligt med hinanden oog med eleverne fra de andre lande! Et andet morsomt besøg var dukketeateret i Hannover, hvor eleverne arbejdede med at kreere dukker til deres teaterstykker. En meget vellykket tur.
/Morten, rejselærer
Erasmus+ BeU in EU 2022-2024
Samarbejde mellem Gladsaxe Gymnasium og partnerskoler i Finland, Slovakiet og Spanien omkring at være ung i Europa. Målet med projektet er at give deltagerne indsigt i ligheder og forskelle mellem levevis og kultur for unge i Europa.
Mobiliteter:
- Bratislava, Slovakiet: 20/11-25/11 2022: I løbet af ugen blev der arbejdet med sociale mediers indflydelse på unges liv.
- Lovisa, Finland: 16/4-21/4 2023. Emnet for ugen var fremtiden for unge. En fremtidsforsker satte rammen, og eleverne lavede lommefilm med forskellige temaer som klima, teknologi og hverdagsliv.
- Gladsaxe: 5/11-10/11 2023. Det overordnede emne for ugen var natur og sundhed. Der var fokus på unges mentale og fysiske helbred og hvordan naturen kan bidrage positivt til disse.
- Finana, Spanien: 14/4-19/4 2024. Emnet for ugen var forskelle og ligheder mellem generationer.
Erasmus+ CT – Changing Together 2022-2024
Changing Together er et samarbejde mellem partnerskoler i Tyskland, Slovakiet, Frankrig og Italien. Projektet har en praktisk og kreativ tilgang med fokus på kulturmødet og bæredygtighed.
Mobiliteter:
- Bratislava, Slovakia: 20.-25.nov. 2022. Bæredygtig landbrug.
- Poitiers, France: 5.-10. mar. 2023. Kulturmødet.
- Gladsaxe, Denmark: 3.-8. dec. 2023. Dans og kulturmødet.
- Valdobbiadene, Italy: 4.-9.feb. 2024. Kunst og bæredygtighed.
- Laufen, Germany: 14.-19. april 2024.