Translokation 2019
3. juli 2019Lørdag d. 29. juni var der translokation for alle de nyudklækkede studenter. Solen skinnede og humøret var højt. Mens vognene blev pyntet, sad alle studenterne og deres forældre i salen, hvor der var et fint program med musikalske indslag, elevtaler, uddeling af beviser og rektors tale til studenterne. Rektor Eva Krarup Steensen sagde blandt andet:
Kære studenter
Næsten tre år er gået, siden vi mødtes første gang og nu sidder I her med studenterhuen på – så fulde af eufori, så fulde af liv og så fulde af gåpåmod.
Samtidig blandes euforien også af noget vemod. Hov, hvad så nu, nu hvor min gymnasietid er slut? Der er ikke automatisk en plan for, hvad der skal ske efter sommerferien, og det er skønt, men også lidt skræmmende. I bliver sikkert afkrævet svar fra velmenende familiemedlemmer, som interesseret spørger, hvad du vil bruge din studentereksamen til?
Vi taler alle sammen om, at en studentereksamen bidrager til at give jer almen dannelse. Vi har en fælles og usagt forståelse af, hvad almen dannelse er nemlig, at du skal vide noget om litteratur, noget om sprog, matematik, kunst, naturvidenskab og verden omkring dig. Alt sammen noget I har arbejdet med i de tre sidste år. Men I skal I kunne mere end det.
Og hvad det kan være, giver Rane Willerslev – I kender ham sikkert, han er den meget farverige og energiske direktør på Nationalmuseet. Han udfolder en moderne forståelse af almen dannelse i sin sidste bog ”Rygrad og rummelighed”.
For i følge ham er det at være dannet anno 2019 at besidde både rygrad og rummelighed. I sin beskrivelse af det han kalder rygrad betyder dannelse at være i besiddelse af harcore kundskaber og hermed noget af den faglighed I har tilegnet jer noget af i løbet af jeres gymnasietid. Det er den klassiske forståelse af dannelse. Men udover det lægger Rane Willerslev også vægt på, at den almene dannelse skal udfordres. Det er ikke nok at acceptere tingene, som de er. Det er vigtigt, at vi forholder os nysgerrigt og imødekommende til nye erkendelser og nye perspektiver. Kundskaber og de herskende paradigmer skal konstant udfordres, så vi kan stille os på skuldrene af tidligere giganter.
Så rygraden skal være på plads, men til et moderne dannelsesideal hører også rummelighed. Med det mener han, at vi skal strække dannelsesbegrebet til at forudsætte mod. Rane Willerslev mener, at vi skal turde lege med viden – både gammel som ny viden. Se hvad der sker, når vi vender det hele på hovedet.
Når man gør det så risikerer man at fejle, og det er den bevidsthed, han synes burde indlejres i vores kollektive forståelse af et moderne dannelsesbegreb. Et begreb, der rummer innovation, kreativitet, viljen til at prøve – med risiko for at fejle. Nogle gange lykkes det og nogle gange lykkes det ikke. Det er en sund lære i en tid, hvor præstationskulturen nogle gange tager overhånd. Det ved I alt om.
I 2015 vedtog FN 17 verdensmål med 169 delmål med en ambition om, at de skal nås inden 2030. Det er ambitiøs plan for ni mia. menneskers fremtid på jorden. Det kan man blive helt overvældet af at tænke på. For at nå de mål har vi brug for jer – vi har brug for, at I får en faglig rygrad, så I kan være med til at udvikle de mange både lav- og højteknologiske løsninger, der bliver brug for, før vi kan nå de ambitiøse mål. Her skal handles både i de små og i de store sammenhænge. I de små sammenhænge har I været med til at sætte en klimadagsorden. I har haft del i følgende initiativer på GG: affaldssortering, klimademonstration, loppemarked med genbrug og en bevidsthed om, at vi selv kan gøre en forskel til hverdag.
Jeg behøver ikke opfordre jer til at handle i klimakampen, for det gør I allerede. For det er jer unge, der har forstået nødvendigheden af handling nu! Det er jer, der skubber til jeres forældre, til os andre, til politikere, meningsdannere og virksomheder og får dem til at tage klimavenlige initiativer. Bliv ved med det.
Jeg tænker, at inden I kaster jer over at udvide jeres horisont, for at arbejde videre med jeres almen dannelsesprojekt, med mere rygrad og kreative og innovative løsninger, så skal I give jer tid til at være sorgløse og bare være glade, nu hvor I kan nyde en tid uden lektier og andre krav. Der skal være tid til at feste, lade jer fejre og slappe af. Der skal nok blive tid til at bygge videre på jeres dannelsesprojekt, på jeres faglighed, der nok blive tid til at redde verden og tid til at være innovative og kreative Jeg ved I vil gå forrest.
Med disse ord dimitterer jeg jer som studenter fra Gladsaxe gymnasium anno 2019.