SRP, SRO og DHO

7. marts 2024

SRP, SRO og DHO. Der er mange forkortelser i spil i løbet af de tre år, man går i gymnasiet.

SRO står for StudieRetningsOpgave. SRO skrives af alle 2.g klasser og er den anden større opgave. I 1g skriver man nemlig DHO (Dansk-Historie opgave) DHO skrives i starten af maj, og der er afsat tre skrivedage. DHO afsluttes med en mundtlig fremlæggelse.

2g’erne har lige skrevet SRO ud fra en opgaveformulering, som de to tilknyttede lærere har udarbejdet. Eleverne har tre skrivedage og fokus er på både at besvare opgaveformuleringen, anvende relevant videnskabsteori og metoder samt strukturere relevant materiale med henblik på at formidle de væsentligste konklusioner.  SRO kan være innovativ, så nogle elever  træner også at arbejde med innovation. SRO afsluttes med en mundtlig individuel fremlæggelse.

SRO bygger videre på det eleverne lærte i DHO, og både DHO og SRO leder frem mod SRP.

SRP er en forkortelse for StudieRetningsProjekt og skrives af eleverne i 3g. Eleverne definerer selv, hvilke to fag der kan besvare det problem/det spørgsmål, som de selv vælger, og som er opgavens omdrejningspunkt. Eleverne finder relevant materiale og til slut skriver de tilknyttede lærere, som har været vejledere i processen, den endelige opgaveformulering.

Fredag d. 8.3 kl. 8.00 fik eleverne deres opgaveformulering. Herefter har eleverne 2 uger til at skrive opgaven, som skal være på 15-20 sider. Formålet med opgaven er beskrevet i en vejledning fra Børne-og Ungeministeriet:

”Studieretningsprojektet med tilhørende flerfaglige forløb styrker elevernes almendannelse og studieforberedende kompetencer. Elevernes almendannelse styrkes ved at arbejde med almene og videnskabsrelaterede områder, som overskrider det enkelte fag, og ved at udvikle og vurdere innovative løsninger på flerfaglige problemstillinger. Elevernes studiekompetence styrkes ved, at de arbejder selvstændigt med at fordybe sig i faglige problemstillinger og områder. Gennem skriftlig og mundtlig fremstilling skal eleverne lære at dokumentere, at de kan undersøge, formidle og diskutere en kompleks flerfaglig problemstilling.”

Alle elever skal forsvare deres SRP til den mundtlige studentereksamen.

Vi ønsker alle held og lykke med DHO, SRO og SRP.