Studierejser og internationale aktiviteter

På Gladsaxe gymnasium prioriterer vi internationale aktiviteter højt, og de er derfor indskrevet som en del af gymnasiets strategi.  Dette betyder bl.a. at alle klasser kommer på en Danmarkstur i 1.g og en bæredygtig studietur i 2.g.

Derudover tilbydes der forskellige ture for udvalgte elever. Gladsaxe gymnasium er akkrediteret Erasmus+skole, hvilket giver os mulighed for hvert år at sende elever på udveksling forskellige steder i Europa. 

Ud over rejseaktiviteterne vægter vi i hverdagen at invitere verden ind på Gladsaxe gymnasium eller at besøge den i nærområdet.  Det sker bl.a. når vi har besøg fra elever og/eller lærere fra en af vores partnerskoler, når vi sender elever til UNESCO-aktiviteter med andre gymnasieelever, eller når vi besøger virksomheder eller organisationer med en international profil i nærområdet.

Hvis du vil vide mere om det internationale arbejde på GG, kan du kontakte en af de internationale koordinatorer:

Majbrit Libak Rasmussen mbr@gladgym.dk eller

Connie Holtermann ch@gladgym.dk

Vil du vide mere, kan du læse hele vores Internationale strategi (2024-2028).

Studierejser

Danmarkstur for 1.g

I starten af studieretningsforløbet kommer alle 1g-klasser på en Danmarkstur i tre dage i november.

Danmarksturen formål er at udvikle elevernes interkulturelle kompetencer, styrke deres fællesskab og udfordre klassens faglighed.

Klasserne besøger bla. et lokalt gymnasium, hvor de skal møde en 1.g klasse. Turene kan gå til destinationer i hele Danmark, det kunne fx være Svendborg, Viborg eller Randers.

Studierejser for 2.g

I 2.g tager alle klasser på studietur til en destination i Europa af 4 dages varighed, som max. koster 4.500 kr. for rejse, ophold og morgenmad.
Studieturens formål er at udvikle elevernes interkulturelle kompetencer, styrke deres fællesskab og udfordre klassens faglighed.

Fra 2020 har vi besluttet, at studieture i 2.g skal være bæredygtige, og de vil derfor typisk foregå med bus og tog. Det kunne være en tur til en destination i Sverige eller Tyskland.

Elevudveksling med Erasmus+ og NordPlus

Vi er fra skoleåret 2021/2022 blevet en akkrediteret Erasmus+ skole, hvilket betyder, at vi hvert skoleår kommer til at starte nye projekter.

Udover årligt at deltage i Erasmus+ projekter har vi også Nordplus-projekter, og vi er ofte med i andre mindre projekter, hvor elever kommunikerer og mødes med andre elever i Europa.

Vi har samarbejdspartnere i Norden og det meste af Europa.

Der er både projekter med fokus på de naturvidenskabelige fag, de samfundsvidenskabelige fag, de kreative fag og naturligvis sprogfagene.

Projekterne og partnerne skifter fra år til år, alt efter hvilke aftaler vi får i hus, og hvilke tilbud vi ønsker at give de forskellige klasser og elever. Men fælles for dem alle er arbejdet med at styrke vores elevers interkulturelle kompetencer og faglighed i mødet med jævnaldrende fra andre lande.

Læs mere om, hvilke projekter vi i øjeblikket har kørende her.

UNESCO

Gladsaxe gymnasium er en del af ”Unesco Associated School Projects Network”, som er en sammenslutning af 35 danske skoler og ca. 9.000 institutioner i 180 lande, som arbejder sammen om at udvikle undervisning til fremme af international forståelse og fred.

De emner, der arbejdes med i netværket, er; “Globalt medborgerskab” og “Bæredygtig udvikling”. Netværket arbejder bl.a. for at fremme kendskabet til FN’s 17 verdensmål.

Det at være en del af netværket giver dermed rig mulighed for at arbejde sammen med skoler i hele verden omkring disse emner.

EPAS

EPAS står for European Parliament Ambassador School programme. Formålet er at øge unges kendskab til Europa og demokrati. Vores tilslutning til programmet giver lærerne mulighed for at melde klasser til forskellige aktiviteter i forbindelse med EU-undervisning.

Det kan fx være webinarer og Skype-sessioner med medlemmer af Europa-Parlamentet. For særligt interesserede elever er der mulighed for at deltage i Euroscola, hvor man sammen med elever fra GG og resten af Europa besøger Europaparlamentet i Strasbourg og oplever at være “parlamentariker for en dag”.